Spotlight op: Spoorzone013

Hippe street art, trendy restaurants en verschillende creatieve bedrijven. Ik heb het natuurlijk over de spoorzone. De afgelopen jaren heeft de spoorzone een heuse transformatie ondergaan en met de aanwinst van de nieuwe LocHal en de opening van het Spoorpark in juni 2019 wordt de spoorzone alleen maar hotter. Vandaag zetten we de spotlight op onze mooie Spoorzone.

Geschiedenis
In de Spoorzone, aan de noordzijde van het station, laten wij Tilburgers zien hoe trots we zijn op ons verleden. Van 1868 tot 2011 was hier de Hoofdwerkplaats Tilburg van de Nederlandse Spoorwegen gevestigd. Het gebied was toen der tijd afgesloten voor buitenstaanders en kreeg daarom de bijnaam ‘de verboden stad’. In zijn drukste periode rond 1920 werkte er ruim 1300 arbeiders in onder andere de gebouwen die wij nu beter kennen als de Koepelhal, de LocHal en de Polygonale loods. Maar ook andere gebouwen in de Spoorzone hebben een rijke geschiedenis. Kijk bijvoorbeeld naar de voormalige Vormengavriek aan de Hart van Brabantlaan. Hier produceerde Cornelis Pieter van Batttum chocolade vormen voor voor export naar heel Europa. Aan de Gasthuisring zat jarenlang Uitgeverij Zwijssen. Hier werd de katholieke variant van ‘Aap, Noot, Mies’ ontwikkeld en tevens het allereerste kinderboek: Puk en Muk. In 2010 werd het gebied door de NS verkocht aan gemeente Tilburg en vanaf toen is het gebied ontwikkeld tot een stedelijk gebied met woningen, kantoren, horeca, uitgaansmogelijkheden en een bibliotheek.

Horeca
In de Spoorzone zitten enkele unieke horeca gelegenheden. Ten eerste restaurant RAW. In een van de industriële loodsen, waar vroeger treinonderdelen werden gerepareerd, is een stoer en hip restaurant gevestigd: RAW. Het restaurant is vernoemd naar een RAW-bestand, welke ruwe en onbewerkte gegevens bevat die een camera vanuit een sensor ontvangt. De meeste mensen vallen als een blok voor de hippe en industriële sfeer van de zaak, en wij begrijpen dit volledig. De tweede zaak die we zeker niet onbenoemd kunnen laten is: De Wagon. Dit restaurant is gevestigd in een oud treinstel uit 1930 wat jarenlang ingezet is bij het personenvervoer. De eigenaren van de Wagon willen met de zaak een spoor achterlaten, of dit nu in de vorm van een unieke herinnering is aan het eten of de eigen wijnen of de beleving die ze achterlaten. Dat maakt hen niks uit. De laatste zaak die we willen noemen is EVE. Centraal in de Spoorzone staat de Polygonale loods. Hier werden vroeger, met behulp van een electronisch aangedreven draaischijf, treinstellen gerepareerd. Momenteel vindt je er Restaurant EVE, waar je terecht kunt voor lunch, borrel en diner.

Zakelijk
Ook op zakelijk gebied heeft de spoorzone ontzettend veel te bieden. Je vindt er namelijk niet alleen veel creatieve bedrijven. Met de opening van de nieuwe LocHal wordt het mogelijk voor iedereen, van grote werknemers tot aan freelancers, om elkaar te ontmoeten. In de LocHal opent namelijk Seats2Meet. Een website waarop je plaatsen kunt reserveren. Plan bijvoorbeeld je vergaderingen of andere business gerelateerde afspraken hier. Alles is mogelijk.

Uitgaan
Ook voor uitgaan is de spoorzone de ideale plek. Je vindt hier onder andere Club Smederij en de Koepelhal. In Club Smederij worden wekelijks de beste feesten georganiseerd. Van dance tot hiphop en van trap tot R’n’B, voor elke stijl bestaat er een ander feest. De koepelhal is voor wat grotere evenementen. Hier vind je onder andere verschillende beurzen en grote feesten.

Vrije Tijd
Een dagje niks te doen? Ook daar biedt de spoorzone mogelijkheden voor. Naast het feit dat je er heerlijk kunt gaan terrassen op de verschillende horeca gelegenheden, opent in juni 2019 ook het spoorpark officieel haar deuren. Het park wordt werkelijk waar gigantisch, vanaf de Talent Square tot aan Westpoint. Naast het feit dat je er in de zomer heerlijk kunt rondhangen vind je er ook andere faciliteiten. Zo opent hier de stadscamping, is er ruimte voor een outdoor sport park en is er ook nog plaats voor andere sport faciliteiten. Wij kunnen niet wachten tot de opening.