Je bedrijf uitbreiden naar Duitsland: hoe doe je dat?

Heb je in Nederland een mooi bedrijf opgebouwd en ben je toe aan uitbreiding? Dan is het een logische stap om de grens over te gaan. Duitsland is een interessante markt voor Nederlanders omdat de Duitse cultuur en mentaliteit sterk lijkt op de Nederlandse. Lukt het je om de Duitse markt te veroveren, dan heb je er tientallen miljoenen potentiële nieuwe klanten bij. Succesvol je bedrijf in het buitenland uitbreiden is echter geen sinecure. Een goede strategie is essentieel om te zorgen dat je voet aan de grond krijgt in het buitenland. In dit artikel laten we je zien wat nodig is om je nieuwe avontuur tot een succes te maken.

Zorg dat je de taal van je nieuwe klanten spreekt

Stel: je hebt een bedrijf dat producten verkoopt en in Nederland zijn deze producten razend populair. De kans is daarom groot dat het product ook in het buitenland geliefd is. Veel ondernemers vertalen vervolgens hun site naar het Engels en denken hierdoor dat de rest van de wereld bereikt is. Dat is echter niet waar. Wil je je bedrijf uitbreiden naar Duitsland, zorg dan dat je de taal van je nieuwe klanten spreekt. Neem daarom altijd een accountmanager Duitsland aan die deze operatie leidt. Dit moet een persoon zijn die niet alleen weet hoe je een bedrijf runt, maar ook iemand die verstand heeft van de Duitse markt en cultuur. Duitsland en haar cultuur mogen dan veel op Nederland en de Nederlandse cultuur lijken, er zijn toch belangrijke verschillen. Neem daarom bij voorkeur iemand aan die ervaring heeft met de Duitse markt of die van oorsprong Duits is. Nieuwe klanten voelen zich dan gelijk thuis en zullen eerder met je bedrijf in zee gaan.

Duitsers bereiken betekent Duits communiceren

De beste manier om nieuwe klanten te bereiken, is door ze in hun eigen taal aan te spreken. Zorg er daarom voor dat je Duits sprekend personeel in dienst neemt. Je kunt personeel werven in Duitsland op eigen kracht, maar je kunt ook een wervingskantoor inschakelen. Vaak gaat dit veel sneller omdat een wervingskantoor een groot netwerk heeft waardoor je veel sneller de juiste persoon voor jouw klus kunt vinden. Ook is het fijn dat je kunt profiteren van de kennis en kunde van het wervingskantoor. Deze mensen hebben al veel bedrijven geholpen met het werven van nieuw personeel in Duitsland waardoor je er zeker van kunt zijn dat je eindigt met iemand die geknipt is voor jouw functie.

Begin online voor een sterk fundament

Een goede strategie om je bedrijf naar het buitenland uit te breiden, is door je online zichtbaarheid alvast te vergroten in het buitenland. Publiceer Duitse content, schakel Duitse influencers in en zet gerichte reclamecampagnes op. Je zult zien dat je op deze manier de eerste klanten naar je bedrijf leidt. Vind je het lastig om dit zelf te doen, schakel dan een online agency in om je bij dit werk te helpen. Zo haal je ook het maximale uit je marketingbudget.