Hoe check je de kredietwaardigheid van een onderneming?
Voor de meeste ondernemers in de regio Tilburg is het momenteel alle hens aan dek. Het is in veel gevallen geen kwestie meer van winst maken, maar van overleven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar veel bedrijven hebben het moeilijk door de coronacrisis. Naarmate meer bedrijven in de regio op de fles gaan, vormt dat ook een dreigend gevaar voor de ondernemers die nog wel in staat zijn om het hoofd boven water te houden. Want een failliet bedrijf kan natuurlijk zelf een klant zijn van een ander bedrijf en als die klant zijn rekening niet meer kan betalen, zijn de rapen gaar. Het is slim om klanten steeds opnieuw te scannen op hun kredietwaardigheid. Maar hoe doe je dat?
Voorkomen is beter dan genezen
Misschien denk je als ondernemer dat het zo’n vaart niet zal lopen. Maar dat doet het dus wel! In ons land wordt jaarlijks voor maar liefst vijftien miljard euro aan facturen niet betaald. Een astronomisch hoog bedrag. Voorkom dat jouw bedrijf daar ook mee te maken krijgt. Laat je niet misleiden door de gedachte dat je de meeste klanten goed kent. Niemand loopt graag te koop met financiële problemen, dus als leverancier van een dienst of product ben jij waarschijnlijk de laatste die het te horen krijgt. Misschien is het dan al te laat en kun je fluiten naar je centen. De kredietwaardigheid checken is tegenwoordig een basisbeginsel voor het debiteurenbeheer.
Plan van aanpak
Zonder goed plan kom je nergens. Dat geldt ook voor een goede bedrijfsvoering. Of misschien zelfs juist daarvoor. Maar vaak begeeft een ondernemer zich op onbekend terrein, als hij dit soort zaken zelf ter hand neemt. Je kunt naar de Kamer van Koophandel stappen om inzage te vragen in de gegevens van je klanten. Afhankelijk van de bedrijfsvorm zal die organisatie namelijk over het algemeen beschikken over de jaarrekeningen van de bedrijven waarmee je zaken doet. Vaak kun je ook veel profijt hebben van gegevens op zoekmachines (zoals Google) of sociale media. Wanneer er sprake is van frauduleus gedrag, komt dit meestal snel naar voren.
Uitbesteden
Als klanten hun rekeningen niet betalen, ligt het voor de hand om een incassobureau in te schakelen. Het is aan te bevelen om in eerste instantie te kiezen voor het traject van een minnelijke incasso, omdat je op die manier de onderlinge verstandhouding doorgaans de minste schade toebrengt.