Dalende verkoopcijfers in Europese autobranche houden aan
In april van dit jaar zijn er 1,34 miljoen auto’s in heel Europa verkocht. Dat blijkt uit cijfers van de Britse dataleverancier Jato. Concreet betekent dit, dat er in die maand net zo veel auto’s gekocht werden als in april vorig jaar. Na de verkooppiek in september vorig jaar heeft de dalende trend zich voortgezet. Per saldo zijn er het afgelopen jaar wel meer nieuwe auto’s op de Nederlandse wegen bijgekomen.
Minder nieuwe auto’s in het noorden
Met name in veel Noord-Europese landen zijn er in de aprilmaand verhoudingsgewijs minder nieuwe auto’s de showroom uitgereden dan een jaar geleden. Dit geldt niet alleen voor Nederland, België en Luxemburg, maar ook voor Noorwegen, Zweden, Finland, Groot-Brittannië en Duitsland. Dat het aantal verkochte auto’s voor heel Europa toch nog in evenwicht bleef was vooral te danken aan landen als Roemenië, Kroatië en Griekenland, waar juist veel meer automobilisten in een nieuwe wagen gingen rijden.
Vooral benzineauto’s van VW in trek
Ondanks het dieselschandaal, waar Volkswagen enkele jaren geleden mee te maken kreeg, is het in heel Europa nog wel steeds het meest verkochte automerk. Dat veel kopers van nieuwe wagens de perikelen rondom dieselauto’s nog niet vergeten zijn, blijkt wel uit het feit dat dit soort voertuigen langzaam, maar zeker uit de gratie beginnen te raken en men liever voor een benzineauto kiest. Daarnaast maken ook deels of volledig elektrische auto’s gestaag hun verdere opmars. In een jaar tijd stegen de verkopen van dit soort voertuigen van 5,5 naar 6,9 procent. In algemene zin wist het Japanse automerk Mitsubishi op Europees niveau in een jaar tijd procentueel gezien de grootste verkoopstijging te realiseren. Goede tweede was Smart.
Geen groei ondanks economische voorspoed
Dat de autoverkoop in Nederland het afgelopen jaar minder is geworden, is op het eerste gezicht opvallend omdat het in economisch opzicht in ons land momenteel voor de wind gaat. Die economische voorspoed lijkt echter niet langer de vanzelfsprekende gouden sleutel voor toenemende autoverkopen meer te zijn. Het bredere scala aan mobiliteitsopties waar Nederlanders vandaag de dag gebruik van kunnen maken zou daar de reden voor kunnen zijn. Zo besluit een steeds groter wordende groep automobilisten hun wagen te leasen. Ook zorgt de toenemende belangstelling voor deelautoprojecten, die de afgelopen tijd ook in de gemeente Tilburg gelanceerd werden, dat er minder behoefte is aan het zelf aanschaffen van een nieuwe auto.
Bijbehorende autoverzekering
Een bijkomend voordeel van het leasen van een auto of het gebruikmaken van een deelauto is dat de automobilist zich niet langer met zaken als een autoverzekering vergelijken bezig hoeft te houden, omdat dat door de leasemaatschappij of de deelautobeheerder wordt geregeld. Wie er daarentegen toch voor kiest om zelf een nieuwe auto aan te schaffen, doet er altijd goed aan om eerst goed de bijbehorende verzekering onder de loep te nemen voordat deze ook daadwerkelijk wordt afgesloten. Een autoverzekering vergelijken is namelijk meer dan alleen maar op zoek gaan naar de laagste premies. De polisvoorwaarden tussen de verschillende verzekeraars kunnen tenslotte behoorlijk van elkaar verschillen, waardoor het mogelijk verstandiger is om voor een iets duurdere verzekering te kiezen die ook echt voldoende dekking biedt.