7 tips om online beter gevonden te worden in Tilburg

Als Tilburgse ondernemer wil je dat je bedrijf ook online goed gevonden wordt. En al helemaal in Tilburg en omstreken natuurlijk. Het internet is tegenwoordig namelijk een kanaal waar veel mensen hun zoektocht naar een bedrijf beginnen. Daarom is online marketing de afgelopen jaren voor veel ondernemers een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Je kunt dit deel van marketing uiteraard aan een specialist overlaten, maar er is ook genoeg wat je zelf al kunt doen. Om dat te laten zien, zet online marketing bureau Kwalitiv een zevental tips op een rijtje.

1. Google Mijn Bedrijf gebruiken

Via Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om een duidelijke profielpagina met de nodige informatie over je onderneming aan te maken. Denk hierbij niet alleen aan je contactgegevens en openingstijden, maar ook aan een uitgebreide omschrijving van je bedrijf. Uiteraard is de boel vervolgens ook nog op te leuken met je logo en wat foto’s. Wanneer je een nette Google Mijn Bedrijf pagina opzet, heeft dat zo zijn voordelen. Kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding. Hierbij zijn we op zoek naar een bakker in Tilburg, en worden de Google Mijn Bedrijf vermeldingen nog bóven de ‘normale’ zoekresultaten weergegeven. Hier wil je natuurlijk zo hoog mogelijk tussen staan!

2. Reviews op Google verzamelen

Wellicht vermeld je al reviews op je website. Perfect om potentiële klanten een beeld te geven van hoe tevreden je klanten zijn. Het is echter ook mogelijk om reviews te verzamelen voor je Google Mijn Bedrijf pagina. Ideaal om potentiële klanten al vóórdat ze je site hebben bezocht te laten zien dat je vele tevreden klanten hebt. Google toont namelijk sterren bij je Google Mijn Bedrijf vermelding, waardoor die er echt uitspringt en tevens betrouwbaarheid uitstraalt. Bovendien zorgen goede reviews ervoor dat je vermelding hoger zal scoren binnen deze lokale zoekresultaten. Twee vliegen in één klap dus!

3. Gegevens duidelijk op site vermelden

Een bezoeker wil eenvoudig kunnen terugvinden wat je bedrijfs- en contactgegevens zijn. Vermeld deze dan ook op je website. Zo zorg je er immers voor dat iedereen snel ziet dat je gevestigd bent in Tilburg. Is Tilburg niet je vestigingsplaats, maar ben je daar wel actief? Dan is het aan te raden om dat duidelijk te maken. Bezoekers komen namelijk het liefst terecht op een pagina of website die gericht is op een locatie die voor hen dichtbij is.

4. Bedrijf op lokale websites plaatsen

Zoals voor zo’n beetje iedere plaats het geval is, zijn er ook voor Tilburg specifieke websites te vinden. Sterker nog, je bevindt je nu ook op een dergelijke lokaal georiënteerde site. Om de buitenwereld te vertellen dat je gevestigd bent of actief bent in Tilburg, is het belangrijk om een vermelding op zulke websites te verkrijgen. Verspreid bijvoorbeeld persberichten onder lokale media en je zult zien dat er vroeg of laat een bericht van je wordt opgepikt. Daarnaast zou je ook een lokale verenging kunnen sponsoren of een samenwerking kunnen starten met bedrijven in de buurt.

5. Bedrijf aan bedrijfsgidsen toevoegen

Er zijn natuurlijk nog veel meer websites die (inter)nationaal in plaats van regionaal georiënteerd zijn. Op sommige van die websites kun je erg eenvoudig je bedrijf toevoegen. Hierbij doelen we voornamelijk op bedrijfsgidsen. Net als op Google Mijn Bedrijf kun je daar gemakkelijk – en in de meeste gevallen gratis – een profielpagina aanmaken voor je bedrijf. Ook hier kun je onder andere je contactgegevens achterlaten, omschrijven wat je onderneming doet en beoordelingen verkrijgen.

6. Consistent gegevens communiceren

Inmiddels zijn de gegevens van je bedrijf zowel op je eigen site als op lokale websites en bedrijfsgidsen te vinden. Het is erg belangrijk dat die gegevens consistent zijn. Overal dienen dus dezelfde contactgegevens gecommuniceerd te worden, om zo verwarring te voorkomen. Gebruik je sinds kort bijvoorbeeld een ander telefoonnummer? Zorg er dan voor dat dit telefoonnummer overal goed vermeld wordt. Hetzelfde geldt ten slotte voor je bedrijfsnaam. Die kan vaak op verschillende manieren worden geschreven, maar probeer dat toch echt overal op dezelfde manier te doen.

7. Gericht lokaal adverteren

Met een beetje geluk heb je in de vorige 6 tips nog geen enkele euro uitgegeven. De kans is echter groot dat je online al beter vindbaar bent in Tilburg. Wil je nog beter gevonden worden en heb je daarvoor wat budget beschikbaar, dan zijn er nog diverse mogelijkheden om zeer gericht lokaal te adverteren. Ga bijvoorbeeld aan de slag met Google AdWords of Facebook Business. In beide gevallen is het immers mogelijk om advertenties specifiek binnen een bepaalde straal van een plaats (Tilburg in dit geval) weer te geven. Zo bereik je enkel mensen in de buurt en kun je dus erg relevant zijn, wat vaak goede resultaten oplevert.