4 crisismarketingtips voor Tilburgse winkeliers

Het coronavirus zet de wereld op z’n kop. Voor marketeers is dat flink lastig want tijdens moeilijke tijden is er vaak geen budget voor marketingcampagnes. Het budget dat wel wordt vrijgemaakt gaat voornamelijk naar campagnes die de schade moeten beperken en die razendsnel informeren over de almaar wijzigende realiteit. Als winkelier in Tilburg is dat zeker niet anders en moet ook jij je marketingcampagne grondig wijzigen. Toch wijzig je het maar beter niet te veel. Maak je klaar voor wat komen gaat en bedenk hoe je gaat communiceren, maar wees toch ook gewoon klaar voor een langetermijnverhaal.

# 1. Werk verschillende scenario’s uit

Tijdens een crisis is het belangrijk dat je pijlsnel communiceert. Ruimte voor verwarring mag er niet zijn. Daarom zal je vooraf al verschillende scenario’s en bijhorende marketingstrategieën moeten uitwerken. Wat als je winkel verplicht moet sluiten? Wat als er andere openingsuren worden opgelegd? Wat als de koopkracht van een doelgroep wijzigt? Wat als de bevoorrading in het gedrang komt?

Klassieke marketingcampagnes zijn gebaseerd op feitelijke situaties die al lang stand houden. Maar wanneer je verkoopkanaal wijzigt, je doelgroep wordt aangetast en je niet meer dezelfde producten kan leveren? Dan is het maar logisch dat je morrelt aan je marketingcampagne. En dat doe je maar beter voorbereid.

# 2. Zet in op terugkerende klanten

Veel bedrijven drukken nu op de paniekknop en schorten alle campagnes op. Ook winkeliers in Tilburg zondigen daaraan. Onlogisch is zo’n paniekreactie niet, onverstandig wel. Het is natuurlijk de bedoeling dat je winkel in Tilburg ook na de coronacrisis nog een toekomst heeft en daarbij zal je alle klanten kunnen gebruiken. Nu nieuwe klanten aantrekken is niet de beste zet, maar maximaal inzetten op klantbehoud en het stimuleren van vervolgaankopen wel. Zet je marketingcampagne dan ook zo in dat je met je huidige klanten een stevige basis vormt om de toekomst tegemoet te gaan.

Wat het stimuleren van herhalingsaankopen betreft, wordt normaliter persoonlijk contact aangeraden. Dat doe je nu uiteraard maar beter niet. Zet daarentegen extra in op een aangepaste service, bijvoorbeeld door aankopen gratis aan huis te leveren, producten telefonisch te reserveren, een spaaractie op te zetten om eventuele bevoorradingsproblemen te compenseren, etc.

# 3. Denk op lange termijn

Wanneer het budget afneemt moet een marketeer keuzes maken. Als winkelier is dat niet anders. We zien dat veel winkeliers zich daarbij laten inspireren door de actuele cijfertjes. Dat is geen goed idee. Deze cijfers zijn vaak heel kortcyclisch en geven vooral een idee over hoe de angst het gedrag van ons doelpubliek beïnvloedt. Dat is interessante informatie voor bijvoorbeeld sociologen, maar het wijzigt allemaal zo snel en daar bouw je maar beter geen marketingstrategie op uit. Blijf daarom vertrouwen op historische gegevens en volg niet blindelings Google Analytics of andere actuele bronnen die helemaal geen rekening houden met vervolgaankopen.

Ga na welke campagnes het vroeger goed deden. Liet je vroeger papieren tasjes bedrukken? Blijven doen! Deed de jaarlijkse winactie het goed? Zet het dan niet stop. Verleidden je workshops altijd veel klanten? Blijf ze organiseren. Gooi nu niet meteen alles overhoop en blijf doen wat je reeds altijd al goed deed. Natuurlijk moet je daarbij wel het een en ander aanpassen aan de hedendaagse realiteit, maar het is en blijft een beter idee om dan via een livestream de workshop te laten doorgaan dan om deze zomaar af te gelasten. Dat zorgt voor continuïteit. En dat is tijdens een crisis misschien nog wel het belangrijkste.

# 4. Investeer tijd als er geen geld is

Lukt het echt niet om verder te gaan met het klassieke marketingverhaal, bijvoorbeeld omdat je verplicht moet sluiten? Dan kan je dit moment aangrijpen om ook andere aspecten van je marketingmix onder handen te nemen. Budget is er waarschijnlijk niet, maar voor een keer heb je eindelijk wel tijd. Investeer deze tijd nuttig. Zet bijvoorbeeld in op de lokale vindbaarheid van je website, schrijf nuttige blogs of zet een enquête op poten.